Fiat 500
 



 




Fiat - F.I.A.T. - Fabbrica Italiana di Automobili Torino založená 11.7.1899 skupinou turinských podnikatelů a finančníků v čele Giovannim Agnellim, v období průmyslového rozmachu města.První závod byl otevřen v roce 1900 v ulici Corso Dante měl prvních 35 zaměstnanců. FIAt je jedna z nejstarších automobilek světa a zároveň je také největší automobilová továrna v Turíně. Od počátku se firma orientovala na sériovou výrobu, i když první typ první série měl pouze 8 kusů. Časem se výroba rozjížděla. V roce 1904 se začala používat oválná značka na modrém podkladu, kterou navrhl Carlo Biscaretti. Poprvé se objevila na vozidle s motorem výkonu 4 k. V roce 1906 vzrostl počet zaměstnanců z původních 50 na 2 500. V roce 1908 proniká FIAT do USA a zakládá zde společnost FIAT Automobile co. pro výrobu licenčních automobilů.

V roce 1919 měla už firam FIAT 40 000 zaměstnanců. V roce 1906 se zrodila první myšlenka na legendu FIAT 500 Topolino o obsahu 500 ccm s pohonem zadních kol. V roce 1939 byl uveden do provozu nový závod v turínské čtvrti Mirafiori, který zaměstnával 22 000 lidí. Po druhé světové válce se FIAT soustředil opět na malé automobily a v roce 1955 přišel se čtyřmístným FIATEM 600. Dva roky po zahájení výroby "šestistovky", v roce 1957 se rozebíhá výroba nejmenšího vozidla z dlouhé řady typu Fiat, nové "pětistovky" typu "500 N". Nové proto, že měla již svého předchůdce"Topolino",

Tento rok se totiž objevil nový Fiat 500. Ten se vyznačoval mimořádně vyspělou konstrukcí a stal se tak bezesporu jedním z nejdokonalejších malých vozů automobilové historie. Fiat si při konstrukci nové "pětistovky" dal za úkol postavit auto kratší než tři metry, které ovšem všemi svými technickými parametry výrazně překoná předcházející model 500. Určitý konstrukční problém znamenal ovšem motor, který musel být velmi malý, jeho objem nesměl přesáhnout 500 cm3, přitom ale musel mít dostatek výkonu. Jeho konstruktérem se opět stal geniální Giacosa, jenž se nakonec rozhodl pro jednoduchou ale technicky propracovanou verzi vzduchem chlazeného dvouválce s úhlem mezi oběma válci 180°. I přes vyvažovací závaží na klikovém hřídeli ovšem tento agregát vykazoval nemalé vibrace, a proto dostal vůz speciální pomocný rám, na který se motor montoval a jenž jeho vibrace dokázal výrazně utlumit. Při objemu 479 cm3 a 4000 otáčkách za minutu dával motor výkon 13 koní. Čtyřstupňová převodovka měla synchronizované tři nejvyšší stupně. Hmotnost vozu nepřesáhla 470 kg, nejvyšší rychlost činila 85 km/h a spotřeba jen 4,5 litru na 100 km. Je zajímavé, že veřejnost v nejmenším Fiatu zpočátku viděla jen motocykl na kolech a její zájem tak nebyl příliš velký. Pomalu ovšem začali potenciální zájemci objevovat přednosti Fiatu 500: mimořádnou obratnost v městském provozu, schopnost pojmout čtyři dospělé osoby a nízkou spotřebu. Už v roce 1958 přišla verze Sport s výkonem zvýšeným na 21,5 koní, následoval model s rozvorem prodlouženým o 10 cm a zanedlouho také modely D a F s upravenými motory. Dnešní podobu dostalo vozidlo v roce 1965, kdy byla zahájena výroba typu "500F". Téměř všechny jeho části, od motoru až po zadní nápravu, byly změněny. Tento typ se pozná podle toho, že dveře jsou zavěšeny vpředu a zevnitř zajištěny kolíkem. Spodní okraj přístrojové desky je vypolstrovaný a závěs posuvné střechy je vpředu uprostřed, nikoli na straně jako dříve. Fiat 500F má nový motor typu 110 F.000, který nahradil původní motor typu 110 D.000, zavedený v roce 1961. V roce 1968 přibylo provedení "500L", které poznáte podle nárazníku, na němž je ještě přivařena ochranná trubka. Přístrojová deska je podobná jako u typu "850" nebo "600D".

V roce 1972 dlouhá kariéra Fiatu 500 skončila, bylo vyrobeno celkem 3 678 000 těchto vozů.




Fiat 500 ve fotografiích



ODKAZY :

FIAT 500 CLUB

ENCYKLOPEDIE FIATU

FIAT 500 CLUB

CARAMBA - o FIATU

NÁHRADNÍ DÍLY

AUTO - INFO

AUTO - VETERÁN - PLIVNÍK




Plážový FIAT 500 - Jolly z ateliéru Ghia z roku 1957.


Historie výroby FIATU 500



vyrobafiat.gif(4 kb)





TECHNICKÉ ÚDAJE


  • Délka 2972mm
  • Šířka 1321mm
  • Výška 1321mm
  • Výška zatíženého vozu 1150mm
  • Vlastní hmotnost 470kg
  • Pohotovostní hmotnost 520kg
  • Celková hmotnost 840kg
  • Užitečný naklad 320kg
  • Max.zatížení střechy 30kg
  • pohon zadních kol
  • největší točivý moment 27 N.m/ 2 500 m-1
  • otáčky - 4 000 m-1
  • Přední náprava lichoběžníková s příčným listovým perem
  • zadní náprava kliková se suvnými rameny a s vinutými pružinami
  • převodovka - nesynchronizovaná, čtyřstupňová



Motor

Vrtání válců 67,4mm Zdvih pístů 70mm
Celkový objem válců 499,5 cm3 Kompresní poměr 7,1
Max. výkon motoru 13,2kW Max.točivý moment 31Nm
Vůle ventilů (studený mot.) 0,15mm Zákl.předstih 10° před HÚ

Elektrická instalace

Jmenovité napětí 12 V Vzdálenost elektrod svíček 0,6 až 0,7 mm
Trvalý výkon dynama 230 W Otáčky při sepnutí 1050 /min
Max.výkon dynama 320 W Převod klik.hřídel-dynamo 1:1,45
Zdvih kont.přerušovače 0,47 až 0,53 mm Kapacita akumulátoru 32 Ah